Voor de Vlaamse publieke omroep VRT noemde hij het ,,verbazingwekkend’’ dat
Nederland eerdere plannen voor een kilometerheffing heeft geschrapt. De
vorige Nederlandse regering was daarover nog ,,wildenthousiast’’, aldus
Peeters.
Vlaanderen wilde in samenwerking met Nederland een kilometerheffing voor
vrachtwagens introduceren. Woensdag kreeg Peeters van premier Mark Rutte te
horen dat Nederland daar niets meer voor voelt. Peeters streeft nu naar een
kilometerheffing in heel België. Hij overlegt maandag met de deelregeringen
van Wallonië en Brussel.
Geen solo-actie
In een reactie stelde staatssecretaris van Financiën Frans Weekers maandag dat
het kabinet "de auto niet als melkkoe" zal gebruiken. "België en Duitsland
hebben op dit moment geen concrete plannen om de accijns op brandstof te
verhogen. Als dat in de toekomst verandert, dan zal het kabinet die
mogelijkheid aangrijpen om het bezit van een auto goedkoper te maken en de
kosten voor het gebruik ervan te verhogen. Dat betekent
motorrijtuigenbelasting omlaag en accijns omhoog."
Nederland gaat echter niet los van België en Duitsland de brandstofaccijns
verhogen, benadrukte Weekers. "Nederlandse pomphouders in de grensstreek
hoeven dus niet bang te zijn voor inkomstenderving en hun Belgische
collega’s moeten zich ook niet rijk rekenen."
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl